Kresba uhlem
Oproti rudce obsahuje uhel méně pojiva, proto se jeho stopa více roztírá a vytváří měkké stíny.
Přírodní uhel:
- zanechává stopu jemnější a živější
- je bledá, málo stálá a při práci ji lze snadno setřít hadříkem
- vhodná pro studijní kresbu
Lisovaný uhel
- stopa je sytá, stejnoměrná
- prášek uhlu lpí pevněji na podkladu,proto lze krebu obtížněji korigurovat
- její černá linka nezaniká ani vedle jiných výtvsrných technik
- vhodná pro dětskou spontánní kresbu a kombinacemi s jinými technikami (malbou)
Kresba uhlem je vhodná pro kombinování s jinými technikami.
Uhlovou kresbu zvýrazňuje pozadí pojednané jinou kreslířskou technikou.
Formát a materiál
- stopa uhlu nedovoluje vyjádřit detaily
- je potřeba větších formátů -u mladších dětí do A2, na středních školách do A1 a větší
- vohdný podklad je drsnější strana balicího papíru
Metodický přístup
- osvojení si kresby uhlem je náročné
- aby se dítě naučilo zacházet s materiálem, je dobré ho zpočátku kombinovat s výtvarnými technikami
- stínované kresby činí žákům obtíže- nebránit roztírání obrysových linií
- žáci rychle chápu další postup (na tmavších místech šrafurou zesilují stín, světla vytírají hadříkem, nebo platickou gumou)
- postupem se snaží měnit přítlak, hustotu vrstvěných a křížených linií a vyvarovat se příliš ztmavení světlých ploch
CO UMÍ UHEL
Námět: Události na obloze či na hladině, etuda-mnohonásobné opakování jediného typu stopy
Výtvarný problém: hra se stopou uhlu-záznam gesta
Pojetí úkolu: práce se špičkou nebo plochou uhlu, roztírání linky, dotýkání, křížení a vrstvení stop, volba výřezů, spojení výřezu s barevnou plochou či písmem
LINIE A PLOCHA
Námět: volba žáka nebo výběr učitele
Výtvarný problém: kontrast linie a naznačeného objemu
Pojetí úkolu: Vedení linky a její záměrné roztírání, které vytváří jemný doplňující tón, frmát mezi A1 a A4 dle potřeby
DEKORATIVNÍ ŘEŠENÍ PLOCHY
Námět: Přezvětšený přepis těla hmyzu nebo detailů-portrét vosy, křídla vážky, tělo kukly
Výtvarný problém: kontrast prázdných a šrafovaných ploch
Pojetí úkolu: přezvětšená kresba detailů pozorovaných pod lupou, formát A2 nebo A1
UHEL JAKO NÁSTROJ STUDIJNÍ KRESBY
Námět: Zátiší, figura, portrét
Výtvarný problém: nosná linie, využití valéru, modelace stětlem a stínem, kontrasty ploch
Pojetí úkolu: celek a detail-hra s inspirativními detaily nebo výřezy a jejich předzvětšený přepis nebo přepis celku, formát A1 nebo A2