Kopčemův talisman
Kopčemův talisman je celotáborová hra pro věkovou kategorii od 10 do 16 let. V této hře je kladen důraz na tábornické dovednosti a znalosti, znalosti přírody, zásad první pomoci. Při této hře je potřeba také šikovnosti, obratnosti a vytrvalosti. Jako shrnutí je možno říci, že účastníci by měli umět přežít v přírodě.
Podle věkové kategorie je však možné jednotlivé úkoly zpřísňovat nebo ulehčovat.
Sup Ra
Kopčem bloudil mezi skalami a v duši měl čeročerný smutek. Kde zůstali jeho přátelé? Jak k nim najde cestu? Náhle nad ním zakroužil obrovitý sup. Kopčem se ho velice ulekl. Sup uchopil do pařátů kožešinu ovinutou kolem chlapcových beder a vznesl se s ním do výše.
"Tak nějak bude vypadat mapa, až ji lidé začnou kreslit" zaskřehotal do Kopčemových uší. Ten jen v údivu zíral jak se široká řeka mění v tlustou modrou čáru, lesy v zelené skvrny. Sup Ra mu pak v průběhu letu podal několik základních informací o orientaci v terénu, světových stranách, přírodě pod nimi a snesl se s ním měkce na místo startu. "Teď si vše pěkně opakuj a všude najdeš cestu" vlídně doskřehotal a odletěl.
Značně vykulený Kopčem se vydal směrem, kde zahlédl řeku.
Mapa, buzola, značky:
- ví, jak rozpoznat světové strany podle přírodních úkazů
- umí určit azimut pomocí buzoly
- zná mapové značky a turistické značky
Příroda:
- určí deset druhů stromů
- určí deset druhů keřů
- určí deset léčivých rostlin
- určí pět druhů obilí
- určí deset druhů jedlých lesních plodů nebo rostlin
- pozná podle letu pět druhů ptáků
- pozná pět stop
Orientace:
- zná pět různých souhvězdí
- umí se v noci orientovat
Bobr Rufus
Cesta k řece netrvala Kopčemovi díky nově nabytým orientačním znalostem dlouho. Před sebou spatřil velkou zátoku za hrází. Na ní se čile pohyboval veliký bobr.
Bobr připlaval ke Kopčemovi a obstojnou prařečí prohlásil "Jmenuji se Rufus, jsem bobr - stavitel. Co tě přivádí v tyto kraje, kde řádí strašlivý šavlozubý tygr a kde obstojí jen ti nejlepší z nejlepších?"
Kopčem mu vypověděl svůj příběh a bobr se zamyšleně předními tlapkami probíral ve vousech. "Nuže dobrá. Pomohu, jak mohu, stejně tak moji přátelé. Na prvním místě je postavit si tábořiště." Poté se vrhl na nejbližší strom a jal se ho podhlodávat.
Stavba stanu:
- ví kde a jak postavit stan
- umí postavit stan
Oheň, ohniště:
- zná alespoň pět druhů ohňů
- ví jak správně založit ohniště
- umí založit oheň bez papíru a uvařit na něm čaj
Nástroje, práce:
- umí používat sekeru
- umí používat pilu
- ví jak pokácet strom
Zvláštní znalosti:
- umí připravit pochodeň
- ví jak se u ohně chovat
Vydra Tarka
Kopčem neměl k vodě příliš velkou důvěru. Chtěl se pokusit přeplavit na druhý břeh řeky pomocí kmene, který se pohupoval na vodě poblíž břehu. Obkročmo na něj nasedl a stejně rychle byl ve vodě. Spolu s Rufusem ho zachránil chlupatý tvor, který vodou doslova klouzal.
"To je vydra Tarka, říční kolegině" zabručel Rufus, "ta tě může ve vodě lecčemus naučit." Tak se Kopčem učil a učil.
Plavání:
- uplave 50 m volným stylem
- uplave 50 m znakem
- uplave 50 m stylem prsa
Jízda na lodi:
- umí pádlovat dopředu i dozadu
- umí kormidlovat
- umí se přitahovat
Sova Hú
Jenže den je den a v noci je všechno jiné. Bobr Rufus mu sice pomohl postavit tábořiště i rozdělat oheň - ale co dál?
Obvyklé temné řvaní tygra mezi skalami Kopčemovi na veselosti nepřidávalo. Raději vylezl na strom. Posadil se na silnou větev – a vedle něj se zavrtěla obrovská sova. "Hú" prohlásila. "Nejenže mne rušíš, ale asi i postrádáš základní znalosti. Jsem zdejší sova Hú, jako většina sov pochopitelně moudrá. V dutině za tebou je obsáhlá knihovna, kvalitně tesaná. Používej ji v době svého pobytu zde a čerpej z ní poznání. Mimochodem, pokud bys při studiu i jinak přišel k úrazu, vykonávám též funkci místní zdravotnice."
Dlouhý projev sovu zcela vyčerpal a ta opět usnula.
Zdravověda:
- první pomoc při zlomeninách
- první pomoc při uštknutí
- první pomoc při úžehu a úpalu
- první pomoc při různých druzích krvácení
- první pomoc při tonutí
- umělé dýchání
- ošetřování zhmožděnin
- transport
Šifry:
- morseova abeceda (alespoň podle klíče)
- příjem zprávy v morseově abecedě (baterkou)
- šifrování posunutím abecedy
- notový a uzlový zápis morseovy abecedy
Státy a historie:
- pozná podle obrysu alespoň pět evropských států
- zná okolní státy
- zná okolní hrady a významnější města
- zná legendu Příběnic
- zná historii Tábora
Krajta Ká
"Potřeboval bych nějaký dlouhý provaz" řekl si Kopčem a začal neuměle splétat traviny. Náhle zahlédl na větvi viset dlouhý, silný, přímo ukázkový. Vida bude bez práce zajásal a zatáhl za něj. Ovšem překvapení bylo dokonalé. Jeho provaz ožil a perfektně omotal Kopčemovo tělo. "Já jsem krajta Ká, človíčku" zasyčela mu do tváře velká hadí hlava "mistr v zavazování a rozvazování. Vidím že i já tě budu muset něčemu naučit."
Tak se Kopčem učil.
Uzly:
- lodní uzel
- rybářská spojka
- dračí smyčka
- zkracovačka
- liščí smyčka
- škotova spojka
- ambulantní uzel
- osmička
- turban
- uzel přátelství
Kopčemův talisman
Při součtu bodů dalekozrakosti, bystrozrakosti, sluchu, hmatu, obratnosti, odhadu dálky a míření nad 400 bodů získáváš Kopčemův talisman.
Dalekozrakost
Čtení novin na větší vzdálenost za každý palec 1 bod
Pozorování 15 terčů o průměru 10 cm na 200 m za každý terč 2 body
Více jak 60 bodů - Jestřáb
Bystrozrakost
Na desku 30x30 cm rozdělenou na 25 čtverců umístit 5+5 různých ředmětů.
Na pět vteřin odkrýt a potom umístit shodně na druhou desku.
Hraje se čtyřikrát, za každý dobře umístěný předmět 3 body. Počítá e součet.
Sluch
Zavázané oči - poslouchat tikot stopek. Za každý palec vzdálenosti bod.
Nad 60 bodů - Sova.
Hmat
3x10 různých mincí v klobouku. Zavázat oči a poslepu rozdělit mince na tři hromádky. Měří se čas. 135 vteřin 0 bodů, 120 vteřin 15 bodů, 100 vteřin 30 bodů, 90 vteřin 50 bodů. Za špatně umístěnou minci 2 body dolů.
Miska rýže. Poslepu jednou rukou tvořit hromádky po 3 zrníčkách po dobu dvou minut. Za dobrou hromádku 1 bod.
Obratnost
12 šišek položených 1,8 metru od sebe. Od krajní je ve vzdálenosti 3,6 metru položena krabice s otvorem přesně pro šišky. Úkolem je oběhnout vždy pro jednu šišku a uložit ji do krabice. Doba běhu je jedna minuta. Za každou šišku je 10 bodů.
Nad 80 bodů - Kočka.
Odhad dálky
Celkem 5 různých změřených vzdáleností. Za každou dobře určenou - tolerance je 10% - 20 bodů.
Míření
25 středně velkých šišek. Trefuje se na vzdálenost 5 m do prostoru velkého 50 x 50 cm. Hází se celkem 4x, sčítají se body - zásah je 1 bod.