Jak hrát - rady a triky

16.09.2012 21:48

 

Jak vypadá ideální taktika, která vám umožní neprohrát jediný zápas? Zcela „jednoduše“ – všechny kuličky hoďte hned při rozhozu do důlku. Pokud máte pocit (a ten bude zcela jistě oprávněný), že na poli taktiky budete potřebovat něco jiného, čtěte dál. Příspěvek je určen zejména začínajícím hráčům a provede vás základními taktickými možnostmi v kuličkách.

 

Před zahájením hry

Před každým turnajem je dobré vyzkoušet všechny důlky – jak rozhozy, tak cvrnkání. Různé terény mají různé vlastnosti a včasný trénink vám umožní získat cit pro druh terénu, na kterém se bude hrát. Pokud máte sehrát zápas na důlku, na kterém jste ten den ještě nehráli, měli byste si před zápasem hodit několik kuliček a vyzkoušet i cvrnkání.

 

Rozhoz

Začněme počátečním hodem jednou kuličkou k důlku. Vítěz tohoto rozhozu (tj. ten, kdo hodí svou kuličku blíže k důlku), má právo volby, zdali bude v první hře házet jako první či druhý. Podaří-li se vám tento počáteční rozhoz vyhrát, pečlivě zvažte, zdali pro vás bude výhodné v první hře začínat či nikoliv.

Pokud budete rozhazovat jako první, plynou z toho pro vás zejména tyto výhody:

  • Budete-li házet tak, že vaše kuličky zůstanou těsně před důlkem, ztížíte tím pozici svému soupeři a zároveň máte šanci, že vám shodí některou kuličku do důlku. I v další fázi hry je větší pravděpodobnost, že vaše kuličky budou blokovat soupeřovy, které buď z opatrnosti nedohodil až k důlku nebo se mu zarazily o vaše.
  • Rozhodně vám nebudou překážet soupeřovy kuličky.

Kdy se vyplatí nechat začít soupeře?

  • Váš soupeř je v rozhozech minimálně stejně dobrý nebo lepší než vy a nejste si jisti, kudy kuličky házet. Každý důlek má svá specifika a někdy je třeba umět číst terén. Pokud necháte soupeře začít, můžete analyzovat, jak jednotlivé kuličky hodil a kde skončily.
  • Aby toto fungovalo, ujistěte se, že soupeř má kuličky podobné váhy jako vy. Hrajete-li s hliněnkama, skončí úplně jinde než stejně hozená skleněná kulička.
  • Nechte soupeře začínat i v případě, že máte „důvodné podezření“, že by mohl v první hře analyzovat váš dobrý rozhoz a využít toho způsobem popsaným výše.

Rozhodli jsme se tedy, kolikátí budeme rozhazovat a časem přicházíme na řadu. Zásadní rozhodnutí bude spočívat v tom, zdali kuličky hrát více vzduchem nebo spíše kutálet po zemi. Zde je třeba vzít v potaz tato fakta:

  • Dokud kulička letí vzduchem, neodrazí se od sebevětší  nerovnosti, která se na hřišti může vyskytovat.
  • S čím větší razancí kulička dopadne na zem, tím více se vychýlí ze svého směru při dopadu na nerovnost.
  • Čím déle kulička letí vzduchem, tím větší razanci má při dopadu.

Je tedy třeba zhodnotit terén. Obecně platí, že měkký povrch (písek, hlína s prachem apod.) jsou vhodnější spíše pro hody vzduchem. Terén s minimem nerovností umožňuje kuličky kutálet. Často se stane, že v různých částech hřiště najdeme více různých povrchů. Jako první bychom měli zjistit, jestli se někde zhruba ve vzdálenosti 3 – 6 metrů nachází dostatečně velký měkký povrch, kam by šlo házet kuličku vzduchem. Pokud se toto nepodaří, pak hledáme linie s minimem nerovností, kudy lze kuličku házet. I v tomto případě je třeba najít ideální místo pro první kontakt kuličky se zemí. Tento moment je pro úspěšný hod nejdůležitější.

 

Cvrnkání

Rozhoz máme za sebou a přichází druhá fáze hry – cvrnkání. Pokud hrajete některou ze svých prvních her a máte neskutečnou radost z každé kuličky v důlku, asi vás to bude svádět začít těmi, které se nachází nejblíž. Zkuste pro tentokrát začít obráceně – těmi nejvzdálenějšími. Zpravidla nezasáhnete důlek, ale to nevadí. Pokud byste si takovou kuličku nechali nakonec, nebyli byste o nic přesnější. Kulička, která zůstane venku, avšak v okolí důlku, s velkou pravděpodobností bude blokovat některou ze soupeřových kuliček. Pokud se tak stane, ponechte ji na místě tak dlouho, jak jen je to možné. Hrajte jinými vzdálenými a snažte se blokovat co nejvíce soupeřových kuliček. Pokud jich zbývá venku jen několik a jednu už musíte odehrát, nehrajte s těmi, které blokují více kuliček najednou.

Když začnete se vzdálenějšími kuličkami, můžete získat výhodu i v případě, že nebudou soupeři nijak překážet. Své kuličky, které jste dostali do blízkosti důlku, můžete zkusit trefovat těmi vzdálenějšími tak, aby spadly dovnitř 2 najednou.

 

Odcvrnkávání

Může se stát, že se dostanete do situace, kdy má soupeř poslední kuličku tak blízko důlku, že nemůže minout a vám zbývají 2 nebo více. V tom případě se pokuste svou kuličkou odcvrnknout tu jeho. V ideálním případě tak, aby vaše kulička šla do důlku a soupeřova hodně daleko. Kdo někdy hrál karambol, snadno pochopí, jak to myslím. Pokud postavení kuliček neumožňuje, aby vaše spadla do důlku, miřte na těžiště soupeřovy kuličky. Tím docílíte toho, že vaše zůstane téměř na místě a té soupeřově předá veškerou energii, čímž jí pošle hodně daleko. Často je lepší středně silná rána do těžiště než nejsilnější možná do jiné části. Tato technika ne vždy vyjde (ani špičkoví hráči nedosahují vyšší než 50% úspěšnosti), ale ve chvíli, kdy je jisté, že byste jinak prohráli, by bylo škoda to nezkusit.

 

Blokování

Už jsem psal o blokování kuliček v průběhu hry. Pokud dojde k situaci, kdy by bylo vhodné odcvrnkávat, ale vaše kuličky se nacházejí od soupeřovy tak daleko, že šance jejího zasažení je minimální, máte další možnost. Svou kuličku zahrajte těsně před důlek tak, aby blokovala soupeřovu. Může se stát, že ji trefí do důlku a vy dalším cvrnkem můžete ukončit hru (máte-li venku jen 2 a soupeř 1).

 

Autor: Petr Šejba