28.02.2012 21:42
VRABEČEK
Letí, letí vrabeček,
v zobáčku má drobeček,
|
volný pohyb (běh) v prostoru,
ruce v upažení představují křídla
|
do hnízdečka sedne,
svá křidélka zvedne:
|
na tato slova vyhledají děti svá hnízdečka
(předem určené místo označené kroužkem, plyšákem apod.)
|
čimčarara, čim, čim, čim,
čím své děti nakrmím?
|
v dřepu v hnízdečku, ruce složíme na ramena
do malých křidélek a máváme jimi
|
Cvičení může předcházet vyprávění o ptáčcích, kladení vajíček a líhnutí malých holátek. Děti se při cvičení zdokonalují v orientaci v prostoru a reakci na signál.
Myška tanečnice
Znám já myšku tanečnici,
tancovala po světnici.
|
dospělák klečí na jedné noze,
drží dítě za jednu vzpaženou ruku,
a to se otáčí kolem své osy
|
Jednou večer, mráz byl venku,
kočka mňoukla na okénku,
|
na všechny čtyři - děláme kočku
(vyhrbit záda směrem nahoru)
|
myška se jí ulekla,
pod podlahu utekla.
|
děti rychle utíkají a snaží se schovat
|
od té doby po světnici,
hledá myšku tanečnici.
|
dospělák dělá kočku a dohání dítě,
které potom zvedá nad hlavu (pomazlit se)
|
Děti se v tomto cvičeníčku zdokonalí v koordinaci pohybu, ladnosti, procvičí orientaci v prostoru a rychlé rozhodování (kam se schovat). A neméně důležité je, že v závěr vybízí k pomazlení se s maminkou či tatínkem.
Chůze po kládě
Také vaše děti chodí raději po obrubnících a jiných soklech než po chodníku?
|
|
|
nejen zdokonalením této dovednosti, ale i vědomím, co už umí. Můžete jim akrobatické kousky zpestřit říkankou. A nebo zacvičit si doma.
Chůze po kládě
V dobré náladě,
přejdu po kládě.
|
chůze po linii - čára, provázek apod., ruce mohou být upaženy, jako artisté na visutém laně
|
Do vody skočím šipku,
předhoním každou rybku
|
na konci linie skok do dřepu
|
dřív, než by mě krokodýl,
třeba slupnul v řece Nil.
|
v lehu na bříšku zvedáme vzpaženou střídavě pravou a levou ruku
|
|
|
|
|
Kouzelník
Po pořádném cvičení si zasloužíme trochu relaxace. Zkusme to dnes s kouzelníkem. Cvičení můžeme provádět i s úplně malými dětmi, třeba při přebalování apod.
|
|
|
KOUZELNÍK
Kouzelník je kouzel znalý,
|
napnutýma rukama máváme jako
kouzelník nad kloboukem
|
láry, fáry, had je tady,
z klobouku už leze ven,
|
rukou vlníme - napodobujeme pohyb hada
a syčíme jako had
|
my ho ale zaženem!
|
vytřepeme ruce, jako když hada odháníme,
můžeme přidat "kšááá"
|
Cvičení by mělo děti zklidnit a uvolnit.Říkanku můžeme pronášet pološeptem či tajemně, jako kouzelníci svá zaříkávadla.
Malým dětem, které ještě nenapodobují pohyby pomáháme, držíme je za ruce a jemně s nimi cvičíme.
|
|
|
|
Medvídek
Brzy se už budou budit medvídci ze zimního spánku. A jestlipak si ještě vzpomenete na večerníček o medvíďatech? Můžete si jedno takové medvídě zkusit zacvičit.
|
|
|
MEDVÍDEK
Já jsem malý medvídek,
šikovný jsem, to bych řek´,
|
"medvědí" postoj- mírné rozkročení,
přenášíme váhu z jedné nohy na druhou,
ruce mírně zdvižené, pomáhají v rovnováze
|
když se chytnu za paty,
umím dělat obraty,
|
chytíme kotníky, kolena napnuta
a opět přenášíme váhu
a přitom se pomalu otáčíme dokola
kotouly a kotrmelce,
|
žádnému se věřit nechce,
|
sed na zem, nohy pokrčíme a obejmeme rukama, pomaly se zhoupneme vzad a zpět do sedu. Dospělák pomůže dítěti: jedna ruka ve výši lopatek brzdí pohyb vzad, druhá jemně tlačí na nárty při přechodu zpět do sedu
|
ale je to známá věc, že jsem umělec!
|
ze sedu výskok do výponu
|
Cvičení podporuje koordinaci pohybu a rovnováhu dětí.Při kolébce
|
|
|
|
mírně posilují.
Cirkus
Jestlipak jste už vzali děti do cirkusu? Nebo aspoň podívat se na zvěřinec? Pak si můžete zkusit na cirkus zahrát i doma.
|
|
|
Leckdy k tomu ani není třeba říkanka, že? Ale já teď myslím ten opravdový cirkus se zvířaty a klauny.
Cirkus
Táto, mámo, pojďte rychle sem,
půjdeme se podívat, co nám bude cirkus hrát!
Táto, mámo, pojďte rychle sem!
držíme se za ruce a chodíme dokola, na slova "rychle",
můžeme zrychlit a po té zase zpomalit, použít lze
známý nápěv Táto, mámo v komoře je myš!
Po tomto úvodu se děti snaží předvést co v cirkuse bývá:
-
buben - bubnujeme rukama do země
-
trumpeta - ruce jako drží nástroj a doprovází zvukem tramtarááá
-
medvědi - ruce chytí kotníky, kolínka se snažíme nekrčit
-
koníci - běh s vysokými koleny
-
žirafy - chůze po špičkách
-
opice - dlouhé ruce (mírný předklon), chůze po vnějších chodidlech
-
slon - z rukou uděláme známý chobot a nezapomeneme si choboty (ruce) také podat a pozdravit se
Cokoliv vás napadne, také dítě samo vymýšlí pohyb k zadanému či vymýšlí, co může ještě v cirkuse být či co jste tam společně viděli.
Cvičení podporuje tvůrčí myšlení (nejen dětí) a také určitě užijete mnoho legrace, se kterou budete vzpomínat na společné zážitky. Podle zvolených zvířat nebo dějů si děti osvojí různé dovednosti.
Hodně smíchu!
|
|
|
|